fotovilag.hu
Fotóvilág fórum
Válasz erre
2007-09-09 01:02:00 -

Ha a beszélgetést folytatni szeretnétek, menjünk át az objektívek topic-ba.

 
Válasz erre
2007-09-09 00:56:22 -

Elméletileg két azonos fókusztávolságú, de eltérő kezdő fényerejű objektív mélységélessége egy kisebb de azonos pl 11 es rekeszértéknél azonos. Szerintem a DOF a gyakorlatban is azonos. Arra így hirtelen nem tudom a választ, hogy 1-3 % eltérés nem adódik-e, mert a mélységélességi számítás kerekítést is tartalmaz, és az azonos fókusztávolságú objektív felépítése eltérő is lehet, de ez elméletileg a kerekített DOF képletben nincs benne. Azért ha két objektív felépítése nagyon eltérő, nekem is kétségeim vannak: Pl. van egy 4/165 mm-s központizáras objektívem, amelynek a frontlencse átmérője azonos a 2.8/165 mm-s objektív 165/2.8=59 mm-es átmérőjével! Mivel a mélységélesség más szavakkal a leképezési aránytól, és a frontlencse -illetve a rekesz-átmérőjétől függ, ez esetben lehetséges, hogy a 4/165 és a 2.8/165 objektívek mélységélessége teljes nyíláson, vagyis eltérő rekeszértékek mellett azonos? Még nem volt sok időm foglalkozni vele, de érdekes kérdés. Szerintem ,,normális" felépítésű objektíveknél ez nem kérdés, de ha az objektívek felépítése mint az előző példában a központizár miatt, akkor jogos a kérdés, hogyan alakul a DOF.

 
Válasz erre
2007-09-08 23:54:28 -

udv, latom kicsit elkanyarodtatok a fenyertektol.
Lehet eredetileg nem ez lenne a megfelelo tema de megis felteszem itt kerdesem, mert ugy latom hasonlo vizekre eveztetek.
Ha ugyanakkora a latoszog (es termeszetesen fokusztavolsag) a nagyobb fenyereju obi lerekeszelve es egy gyengebb fenyereju obi ugyanannyira lerekeszelve dof-ja megeggyezik-e?
Elmeletileg en ugylatom az 1.8/50mm es az 3.5/50mm mondjuk 5.6-on ugyanakkora doffal rendelkezik. De mi van a valosagban, a gyakorlatban?
Az egyeb kulonbsegek, lencsek minosege, lencsek szama es egyeb tenyezok nem rontjak a melysegelesseget es igy nem alakulhatnak ki kulonbsegek azonos fenyertekkel es rekesszel szamolva azonos latoszogu obikon?

 
Válasz erre
2007-06-15 20:17:59 -

ljubityel: Ha nem lennének nagyon jó képeid feltöltve én megsértődnék. De mivel tényleg, és nem vicc, mert jók, ezért ezt is lenyelem. Egyébként teljes nyilásnál mindegyik objektiv lágyabb képet ad, ennek oka a fényszóródás.(A blendét pedig azért szerelik az objektivre, hogy legyen mit csavargatni két káromkodás között..)

 
Válasz erre
2007-06-12 19:31:16 -

"teljes nyílásnál a mélyélesség mellett az általános élessége is romlik"
Húúú!
Ez a romlik a dof azért kib@szott durva volt! Az élességromlás se babakula!

 
Válasz erre
2007-06-12 19:24:22 -

Nagyon ritka esetben szükséges az átlagosnál nagyobb fényerejű optikát -teljes nyílással- használni. A nagyfényerejű objektivek lerekeszelve is lágyabb képet szoktak adni, de a márkásaknál torzitás nemigen észlelhető. Az érte kiadott pénz és a nagyobb suly miatt csak speci célokra célszerű, pl. gyakori estk fotózás, vagy tele esetén sportriportok. El ne hagyjam, teljes nyílásnál a mélyélesség mellett az általános élessége is romlik.

 
Válasz erre
2007-06-10 11:34:19 -

A mélységélesség a kisebb formátumoknál nagyobb lesz. Ennek két oka van, egyrészt az azonos látószöghöz tartozó objektívek fókusztávolsága rövidebb, másrészt ha azonos témát pl. egy portrét szeretnénk fotózni, akkor a nagyobb formátumhoz nagyobb leképezési arány tartozik, amely szintén kisebb mélységélességgel jár.

 
Válasz erre
2007-06-10 10:10:00 -

Sziasztok!

A melysegelesseg ugyan nem valtozik, de sok oreg fotos morgolodott, hogy a latoszog valtozas miatt effektive a melsegelesseg tartomanya is valtozik. Mivel megszoktak, hogy mondjuk a 28mm-es objektivuknek van egy bizonyos meretu melysegelessege, a digitalison hasznalt 18mm-es objektivnek (ami ugye hasonlo latoszoget ad) mar mas. De ez csak az objektiv gyujtotavolsaga miatt van igy, nem a szenzor miatt kozvetlenul.

 
Válasz erre
2007-06-08 22:47:43 -

Szia Zsolt!
Szinte minden objektív élessebb középen, de ez nem oly mértékű, hogy akkor a fele képet eldobhatjuk. Gondold meg, hogy akkor az APS gép képét is megfelezhetnénk, hiszen középen az is élesebb.... A Pentax nagy név, a régi fix lencséik biztosan kiválóak. Nekem jelenleg csak a Pentax 6×7 -t ről vannak tapasztalataim, kimagasló gyártó, az biztos. Az más kérdés, hogy éppen felvásárolta a Hoya, és még nem lehet tudni, mit hoz a jövő? Minden új beruházás nagy dilemma, lottózzál inkább, hátha mire nyersz, a Nikon is csinál egy jó gépet....

 
Válasz erre
2007-06-08 22:21:04 -

Kedves Analóg!
Köszönöm a kimerítő választ!
A torzítással kapcsolatban teljesen egyetértek veled. A teszteket olvasva viszont legtöbbször azt látom, hogy még a középkategóriás objektíveknél is jellemző, hogy a kép közepe élesebb, mint a széle.
Saját tapasztalatom nincs, mivel jelenleg egy nem cserélhető objektíves gépet használok, de a csere egy Pentax lenne, ahol különösen érdekes lehet a régebbi, teljes kisfilmre rajzoló optikák kérdése.
Üdv: zsolt

 
Válasz erre
2007-06-08 21:37:14 -

Kedves Zsolt!
Kérdésedre nehéz röviden válaszolni. Természetesen leesik, de a kérdésed nem jó, mert feltételezi, hogy a 24×36- mm-es kép széle torz, és életlen.
Ha márkás jó objektívekről beszélünk, ez a torzítás problémája egyáltalán csak a nagylátószögő objektíveknél lehet kérdés. A torzítás még itt sem szokott gyakorlati gondot okozni, az óvatosság csak akkor indokolt, ha a kép szélével párhuzamos vonal van a kép széle közelében. A digitális technika reklámjai azt sugallják, hogy nem baj, hogy az APS mérettel a kép felét eldobtuk, mert az úgyis életlen volt. Én fordítva fogalmaznék, egy jó objektív középen olyan éles, hogy azt a 10 Mp-s szenzor úgysem tudja teljesen hasznosítani. A jó objektív széle is éles akár már teljes nyílásnál is, a nagylátószögű objektíveket pedig illik 11-re rekeszelni.

 
Válasz erre
2007-06-08 19:48:49 -

Le bizony!

 
Válasz erre
2007-06-08 17:58:25 -

Köszönöm mindenkinek a választ!

Analóg: akkor a képszélekkel a látószög mellett leesik a képszélekre jellemző nagyobb életlenség és a torzítás is?:)

 
Válasz erre
2007-06-08 17:11:40 -

A fókusztávolság és a fényerő az objetívet jellemzi, függetlenül attól, milyen képérzékelőt teszel mögé. A fényerő a fókusztávolságtól és a lencse átmérőtől függ. Normál és a teleobjektívek esetében meg is mérheted: F -rekeszszám = fókusztávolság osztva a frontlencse átmérőjével. Ha a 24×36 mm-es kép egy részét kidobod, és APS-C -t csinálsz belőle, akkor az információ egy részét eldobtad, tehát ne várd, hogy jobb lesz mint a full méret, másrészt elveszted a látószög egy részét.

 

zsolt:
A fényerő, és a beállított rekesznyílások értéke, hatása nem változik.
Az érzékelő mérete csak a látószögre van hatással.
docens

 
Válasz erre
2007-06-08 16:56:50 -

... igaz nem Doc vagyok, de marad...

 
Válasz erre
2007-06-08 16:34:48 -

Lehet, hogy nem itt kellene megkérdeznem, de hátha doc válaszol rá:
Ha 24x36mm-re rajzoló objektívet használok APS-C méretű érzékelőhöz, és az obi mondjuk fix f4, akkor változik-e a fényerő a kisebb érzékelőn, vagy marad az f4?

 

SiG:
A belinkelt magyarázat valóban nagyon zavaros és nem írja le a lényeget. Van ott egy képlet, amit felejts el.
Amit erről kell tudni, az sokkal egyszerűbb.
Ezen a weblapon a "Fotóismeretek" gomb alatt van egy kislexikon, ahol a következő definíciót találod:
.
FÉNYÉRTÉK
Az expozíciót a fényképezőgépen két számérték határozza meg. Ezek a rekesznyílást és a megvilágítási időt leíró számok. A fényérték egy számadattal jellemzi az expozíciót. Ez a szám annál nagyobb, minél erősebb fényben való fényképezéshez állítottuk be a fényképezőgépet. A fényérték minden egész számértéke kétszer akkora expozíciót (a filmen vagy a szenzoron kétszeres fénymennyiséget) jelez, mint az egyel kisebb szám. A fényérték jelzése FÉ, LW vagy EV.
.
Tehát ha a rekesznyíláson vagy a megvilágítási időn egy szabványas értéket állítasz, akkor egy fényértékkel módosítottad az expozíciót. Akkor is egy fényértékkel változtattál, ha mindkét értéket ugyanabban az irányban fél értékkel változtattad. Ha mindkét értéken ellenkező irányba változtattás azonos mértékben, akkor a fényérték nem változott (pl. nyitottad a rekeszt 4-ről 2,8 ra, de rövidítetted a záridőt 1/125-ről 1/250-re).
Persze ennek tényleges megértéhéhez ismerni kellene néhány alapfogalmat. Pl.: expozíció, rekesznyílás, megvilágítási idő, szabványos érték, stb...
docens

 

Ezt a topicot SiG nevű (tegnap regisztrált) látogatótársunk nyitotta, egy kérdés feltevésére. A kérdésébe egy kereskedelmi oldal linje is belekerült. Ezért töröltem és ide bemásolom:
.
SiG
Sziasztok! Nemrég kezdtem el cikkeket olvasni a fotózási alapismeretekről, aztán most van egy dolog, amit nem értek ezzel a fényértékkel kapcsolatban. Az egyik cikk ezt írja: "Eggyel nagyobb érték (például Fé 8 helyett Fé 9) kétszeres fénybesugárzást jelent. Akkor növeltük egy fényértékkel az expozíciót, ha a rekeszt egy fokozattal nyitjuk vagy a megvilágítási időt egy fokozattal hosszabbítjuk. " -Ezt még értem is, csak van egy másik cikk, ahol a fényérték számítására van egy képlet is, ez az oldal: URL (Kattints ide az oldal megnyitásához!)
Itt EV=AV+SV, de a megadott számok alapján itt a kétszer annyi megvilágítási idő itt eggyel kisebb értéket jelentene. Valószínű én nem vagyok még tisztában valamivel, csak ezt tényleg nem értem, valaki le tudná nekem írni, hol a hiba?

 
számláló