Alapította: Dékán István 1996-ban

A DSLR nem halott, és élvezi

2019-11-17

JOEY FERGUS KENNEDY LIFESTYLE 4454

Nagy Attila Károly

KÖVETÉS

Nyáron mutatta be a Canon az EOS xxD tükörreflexes cserélhető objektíves digitális kamerasorozatának legújabb tagját, a szeptemberben boltokba került Canon EOS 90D fényképezőgépet. A félprofi cropos (azaz nem teljes, full frame-es érzékelőjű) kamera a japán cég legendás két számjegyű sorozatának kilencedik – és mivel a matek nem jön ki tovább, egyben utolsó - tagja. A sorozat hírnevét a 2003-ban debütált, 6,3 megapixeles 10D, de még inkább az egy évvel később következő, 8,2 megapixeles igásló, az 20D alapozta meg. A 90D hű folytatója ennek a közép- és felső-közép DSLR- (digitális tükörreflexes) kategóriának, amit mindig is nagyon szerettek a felkészült amatőr és a szűk pénztárcájú hivatásos fotósok egyaránt.

AZ, HOGY A CANON, HA KISEBB LENDÜLETTEL IS, DE MÉG MINDIG DOLGOZIK TÜKÖRREFLEXES DIGITÁLIS FÉNYKÉPEZŐGÉPEK FEJLESZTÉSÉN, TÖBB MINT JELZÉSÉRTÉKŰ.

Azt mutatja, hogy a tükör nélküli, cserélhető objektíves MILC-kamerák forradalma ide vagy oda, a Canon szerint korai még a DSLR-technológiát temetni, és bár az eladások csökkenő tendenciát mutatnak – bizonyos szegmensekben drámait –, érdemes azokkal a felhasználókkal is törődni, akik a tükör nélküli kameráktól idegenkednek, vagy ragaszkodnak azokhoz a funkciókhoz, műszaki megoldásokhoz, amik elvesznek a DSLR–MILC-evolúció során (a hosszú évek alatt összegyűjtögetett méregdrága objektívekről nem is szólva, amiket csak körülményesen, adapterrel lehet az új MILC-eken használni).

Fotó: Canon

A Canon a 90D-t a hivatásos és hobbifotósok és -videósok igényeit szem előtt tartva fejlesztette ki, ami persze elég tág célközönségnek tűnik. Bő két hét használat után azt mondanám, hogy inkább az elhivatott amatőrök és a viszonylag olcsó – jelenleg 400 ezer forint körül kapható – tartalékkamerát kereső profik lelhetik meg benne a számításukat. Még ennél is jobban belőve a potenciális felhasználók körét, azt mondanám, hogy a jól bevált DSLR-technológiához szokott természetfotósok, sportfotósok bizonyosan örömmel fogadják az új kamerát – és mondom ezt főként arra tekintettel, hogy a 90D-ben 10 kép/másodperces sorozatfelvételi mód párosul a jól megszokott optikai keresővel és precíz, 45 pontos (ha kell szemkövető) autofókusz rendszerrel, ami kis hibaszázalékos munkát tesz lehetővé.

Teszt hazai pályán

Munkám során hosszú ideig nyüstöltem egy 30D-t, majd egy 70D-t, és így kifejezetten nosztalgikus élmény volt újra a sorozat egy darabját használni. A próbaidőszak alatt úgy adódott, hogy nagyjából két hetet Japánban töltöttem, így tulajdonképpen hazavittem a 90D-t tesztelni. Ha nem is kifejezetten sportfotózásra vagy madárlesben görnyedős természetfotózásra használtam, azért tájfotózásra, utcai fotózásra, gyors point-and-shoot fényképezésre igen, és meglepve tapasztaltam, hogy milyen praktikus, jó útitárs volt.

Hogy milyen a 90D összehasonlítva az elődökkel? Mintha szinte semmi nem változott volna, ugyanakkor minden sokkal korszerűbbnek érződik benne. A masszív, mégsem bumfordi váz fogása, ergonómiája kifogástalan, csökkentett súlya kellemesen kiegyensúlyozott használatot tesz lehetővé. Az elmúlt években megjelent digitális fényképezőgépek szinte összes népszerű újítása megtalálható benne: készíthettem 4K videókat (ezekből alant látható egy keresetlen, nyers koncertfelvétel), használhattam a szinte végtelen képmódosító kombinációk bármelyikét, szerkeszthettem már a gépben az elkészült képeket a beépített RAW-szerkesztővel, kényelmesen, a hátlapi kijelző nagy és érintéssel vezérelhető képernyőjén, gyorsan és egyszerűen kalandozva a jól ismert, de minden korábbinál jobban testreszabható menüben.

 

Miután az utóbbi pár évben egy sor MILC-et volt alkalmam tesztelni, adta magát az összehasonlítás, hogy miképp muzsikál egy korszerű, mégis tradicionális DSLR az új, tükör nélküli rendszerekhez képest. A fő – igen, kissé talán pátoszos – megállapítás talán az lehetne, hogy a 90D olyan szerszám a fotós kezében, ami képes eggyé válni használójával. Van ugyan csendes mód benne, de mégis, a sorozatfelvétel 10 expó/másodperces kellemes kerregése, a tükörfelcsapódás, a redőnyzár hangja mind azt az érzést erősíti, hogy 

A 90D A FOTÓS MEGHOSSZABBÍTOTT KARJA, A TÉMÁVAL EGYÜTT REZDÜLŐ SZEME.

Ez utóbbit leginkább a látványt száz százalékos hűséggel, késleltetés nélkül közvetítő optikai keresőnek köszönhető, aminek hiánya miatt olyan sokan, főként az idősebb korosztály tagjai, berzenkednek a MILC-ektól – nekik a 90D olyan otthonos és magától értetődő lehet, mint bármelyik korábban használt DSLR.

A képminőségre nem lehet panasz, a 90D fényszegény környezetben is remek, részletgazdag, alacsony zajszintű fotókat készít, a 32,5 megapixeles felbontás pedig több mint elég lehet, akár internetes, akár print felhasználásban gondolkodik a kamera használója. (A cikkben alább látható galériába egyébként a kamera által generált módosítatlan .jpg fájlokat válogattam össze, amikhez semmilyen képszerkesztő programmal nem nyúltam.) Ebben a tekintetben a MILC-ekkel még mindig egyenrangú fél a jó öreg – persze vadonatúj – DSLR.

25

Galéria: Canon EOS 90DFotó: Nagy Attila Károly / Index

Amiben viszont köröket ver a legmodernebb MILC-ekre is, az a rendelkezésre állás, azaz az akkumulátoridő. A 90D-be a jól bevált LP-E6N akkut rakták, elvégre minek változtatni azon, ami tökéletesen működik. Egy töltéssel akár 1300 fotó is készíthető, és azt tapasztaltam, hogy a LiveView üzemmód sokszori használata mellett is bőven kitart egy jó napig is az erőforrás, ami egész napos kirándulások, városnézések, gyakori videózások mellett nem elhanyagolható szempont.

A kamera kezelőszervei nem változtak sokat, a főbb tárcsák és gombok ugyanúgy kézre állnak, mint az elődjeinél. (Örvendetes mondjuk a fókuszválasztó kar, azaz a kis joystick újbóli megjelenése a hátlapon.) Számora egyedül a hátoldali kijelző melletti multivezérlős tárcsa használata okoz még mindig gondot, ha rajtam múlna, azt javasolnám a Canonnak, hogy cseréljék le a nagyjából a 60D-vel bevezetett kettős kezelőszervet, mert a többirányú billenős tárcsa alatt a kétirányú kerék használata szerintem elég nehézkes, esetleges.

Cipőt a cipőboltból

Összességében kijelenthető, hogy a 90D-vel a Canon olyan APS-C szenzoros DSLR-t dobott piacra, ami tudásában elég közel van a full frame kamerák mezőnyéhez, ha nem is az EOS 5D Mark IV-hez, de mondjuk a második szériás 7D-hez. Az is jól látszik, hogy a Canon kifejezett szándéka életben tartani a tükörreflexes műfajt, noha azt nehéz megjósolni, mennyire járnak sikerrel.

Fotó: Canon

Az látszik, hogy a már csak MILC-ekben gondolkodó konkurencia (Sony, Panasonic) felől érkező nyomás, illetve a mobilos fényképezés minden közösségi médiás platformot leuraló térnyerése nem kedvez a DSLR műfajának, a nagy rivális Nikon felől érkező aggasztó üzleti hírek is ezt támasztják alá. Egy viszont biztos: 2019-et írunk, és bármennyire szeretnék sokan, a DSLR még nem halott, sőt, okostelefonos kamerák csillió megapixelei ide, mesterséges intelligenciával turbózott szoftveres mobilfotózás oda, a 90D is jól mutatja, hogy

FÉNYKÉPEZNI MÉG MINDIG FÉNYKÉPEZŐGÉPPEL LEHET IGAZÁN.

Főbb műszaki paraméterek:

  • Képérzékelő: 32,5 megapixeles, 22,3 mm × 14,8mm APS-C CMOS (1,6x crop), integrált tisztítási rendszerrel, DiGiC 8 képfeldolgozó processzorral.
  • Zárszerkezet: elektronikusan vezérelt redőnyzár, gyors visszatérésű, félig áteresztő tükörrel, 1/8000 mp zársebesség redőnyzárral, 1/16000 mp elektronikus zárral (LiveView módban), 100 ezer expozícióra tervezve.
  • Fényérzékenység: ISO 100-25600-51200.
  • Fehéregyensúly: AWB, Napfény, Árnyék, Felhős, Izzólámpa, Fehér fluoreszcens fény, Vaku, Egyéni, Színhőmérséklet-beállítás.
  • Élességállítás: 45 keresztszenzoros AF-pont, TTL-CT-SIR CMOS-érzékelővel (Optikai keresőn keresztül), Dual Pixel CMOS (fázis-különbség érzékeléses) autófókusz (LiveView és videó üzemmódban), 27 fókuszmező, f/8 fényerőnél is működőképes, fókuszkar a gyorsabb fókuszpont váltáshoz.
  • Dual Pixel CMOS autofókusz: arcfelismerés és AF követés, szem AF, FlexiZone, követési érzékenység beállítása (-2 és +2 között), gyorsulás követése (-2 és +2 között), AF-pont automatikus váltása (0 és +2 között).
  • Élességállítás módok: AI Focus, One Shot, AI Servo.
  • Képstabilizálás: nincs, optikai képstabilizátor a kompatibilis objektíveken, digitális képstabilizátor videókhoz.
  • Objektívek: EF és EF-S bajonett.
  • Kereső: optikai, 100% lefedettségű, 0,95×-es nagyítású pentaprizmás mattüveg, kb. 22 mm szemtávolság, -3 és +1 (1/m) közötti dioptriakorrekció.
  • A keresőben megjelenő adatok: AF-pontok, fókuszellenőrző fény, AF-területválasztási mód, záridő, rekeszérték, ISO-érzékenység, AE-rögzítés, expozíció szintje/expozíciókompenzáció, szpot fénymérés mérőköre, expozíciós figyelmeztetések, expozíciósorozat, vakukészenlét, nagy sebességű vakuszinkron, FE-rögzítés, vaku-expozíciókompenzáció, vörösszemhatás-csökkentő lámpa, kártyainformációk, sorozatfelvételben rögzíthető képek maximális száma (2 szemjegyig), csúcsfényárnyalat-elsőbbség, rács, elektronikaszint, képarány, akkumulátor töltöttségi szintjének ellenőrzése, figyelmeztető jelzés, villódzásérzékelés.
  • Hátoldali kijelző: 7,7 cm-es (3 inches), kihajtható, elfordítható, 1 040 000 képpont felbontású, érintésérzékeny Clear View II TFT.
  • LCD kijelző: van.
  • Vaku: beépített vaku, vakupapucs kompatibilis külső vakukhoz (E-TTL II EX-sorozatú Speedlite vakuk).
  • Fájltípusok: JPEG, MP4, CR3 és CRAW RAW.
  • Képméret: max 6960×4640 pixel állókép (32,3 MP), max 3840×2160 videó (4k).
  • Felvételkészítési módok: intelligens jelenetválasztó automatika (állókép és videó), kreatív automatika, SCN (portré, tájkép, közelkép, sport, éjszakai portré, kézi éjszakai üzemmód, HDR háttérfény-kompenzáció, étel, gyermekek, gyertyafény, csoportkép, pásztázás), kreatív szűrők, programautomatika, záridő-előválasztásos AE, rekesz-előválasztásos AE, manuális (állókép és videó), bulb és időzített (előre beállított extrém hosszú záridő), sorozatfelvétel (max 11 kép/mp sorozat sebesség, követő fókusszal, legfeljebb 58 JPEG és 25 RAW kép rögzítéséig), csendes egyképes felvétel, csendes sorozatfelvétel, egyedi, csoportkép, pásztázás.
  • Képstílusok: auto, normál, portré, tájkép, finom részlet, semleges, élethű, monó, saját beállítás (×3).
  • Képfeldolgozás a gépben: csúcsfényárnyalat-elsőbbség (normál és fokozott), automatikus megvilágítás-optimalizálás (4 beállítás), objektívoptimalizálás, zajcsökkentés hosszú expozíciónál, zajcsökkentés nagy ISO-érzékenységnél (4 beállítás), sorozatfelvételes zajcsökkentés, objektív peremsötétedés automatikus korrekciója és kromatikus aberráció korrekciója, kreatív segéd, kreatív szűrők (szemcsés fekete-fehér, lágy fókusz, halszemhatás, vízfestmény effektus, játékkamera effektus, miniatűr effektus, HDR), többszörös expozíció, RAW-képfeldolgozás, átméretezés.
  • Videó: 3840×2160 pixel Ultra HD (max. 30 kép/mp), time-lapse Ultra HD, slow-motion Full HD (max. 120 kép/mp).
  • Videó maximális méret: 29 perc 59 másodperc, 4 GB.
  • Menünyelvek: 29 nyelv, köztük magyar.
  • Tárhely: SD/SDHC/SDXC memóriakártya, Wi-Fi vezérlő NFC-vel.
  • Akkumulátor: LP-E6N Li-ion, egy töltéssel kb. 1200-1300 expozíció.
  • Csatlakozások: Hi-Speed micro USB 2.0, mini HDMI, bluetooth, wi-fi.
  • Váz: 701 gramm (akkumulátorral és memóriakártyával), alumíniumötvözet és polikarbonát gyanta, üvegszállal, időjárásálló szigeteléssel.

(Borítókép: Canon)

Vissza az előző oldalra

Tartalmak

Kovács Mihály: ajánlom

2020-08-11
elonezet

Magyar leleményesség a kifogások és a Photoshop helyett: ilyen F1-fotókat még nem láttunk

https://www.youtube.com/watch?v=KppniusARGo

From Joshua Dunlop and Matyas Molnar:

2020-07-21

 Year in Budapest: Time-Lapse Movie

 

hotographer, if there was a simple way to create stunning time-lapse movies so striking and so captivating that your videos went viral… would you be interested?

What if you could create awe-inspiring time-lapse movies, without having to invest in expensive equipment or software… would that make it more accessible to you?

My name is Josh Dunlop, and here’s something few people know… You can create breath-taking time-lapse movies, 10x better than you can imagine now. All you need is a simple process.

Videos so engaging and exciting that others may accuse you of stealing footage from The Discovery Channel. You don’t need a fancy camera, and you don’t need expensive training.

And I’m going to prove it to you.

Keep an eye on your email inbox tomorrow ????